Loading...
 Start Page
Συνέντευξη του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΠΑ ΑΕ, Π. Τσώνη στο thebest.gr για τον τουρισμό
Click to enlarge
Wednesday 23 Jun 2021

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΠΑ Παναγιώτης Τσώνης, κλήθηκε από το thebest.gr να απαντήσει σε ένα ερώτημα που έχουμε κάνει όλοι- μα όλοι- οι Πατρινοί: «Τι φταίει και οι τουρίστες φτάνουν στο λιμάνι της Πάτρας, αλλά αμέσως μετά την εγκαταλείπουν;». Μοιραία απαντά και στο ερώτημα που ακολουθεί της απορίας: «Τι πρέπει να γίνει για να αρθεί αυτό το απογοητευτικό δεδομένο;»  

Η συζήτηση είναι μεγάλη. Όπως και αυτή που αφορά την αναβάθμιση του λιμανιού της Πάτρας σε κόμβο συνδυασμένων μεταφορών σε διευρωπαϊκό επίπεδο, θέμα για το οποίο δεν μπορεί να γίνει σοβαρή κουβέντα αν δεν αποκτήσουμε το αυτονόητο: το τρένο.

Περί λιμανιού λοιπόν η συζήτηση με τον κ. Τσώνη. Λιμανιού και τουρισμού-  λιμανιού και ανάπτυξης με την ατζέντα να περιλαμβάνει κρουαζιέρα, mega yachtκαι άλλα ζητήματα του τουρισμού θαλάσσης.
Μεταξύ αυτών και μια απάντηση για την επίθεση που δέχθηκε από τον Δήμο της Πάτρας  για την -επί μήνες- παραμονή του κρουαζιερόπλοιου στο τμήμα του παλιού λιμανιού μπροστά από τον σταθμό Παναγιώτης Κανελλόπουλος.
Το λιμάνι της Πάτρας αποτελεί την κύρια Δυτική Πύλη της χώρας. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια και λόγω ανταγωνισμού με την Ηγουμενίτσα σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση των οδικών αξόνων, έχει πτωτική πορεία. Κάποιοι θεωρούν ότι η σύνδεση του λιμανιού της Πάτρας με το λιμάνι του Πειραιά θα μπορούσε να το αναζωογονήσει. Ποια είναι η δική σας άποψη;
 
«Θα συμφωνήσω με μία προϋπόθεση, στην οποία έχω αναφερθεί κατ’ επανάληψη. Να φτάσει άμεσα το σύγχρονο τρένο στο νέο Λιμάνι. Τα ποσοτικά στοιχεία των τελευταίων ετών δείχνουν ότι το μεταφορικό έργο παραμένει σταθερό, ακόμα και κατά την διάρκεια της πανδημίας. Συνεπώς, η ριζική αλλαγή θα επέλθει με την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής. Η Πάτρα μπορεί να διαδραματίσει συμπληρωματικό ρόλο στο μεγάλο Λιμάνι του Πειραιά όσον αφορά τις διεθνείς μεταφορές. Θα το περιγράψω όσο πιο απλά μπορώ. Φανταστείτε φορτία που υποδέχεται ο Πειραιάς να παραλαμβάνονται από τα βαγόνια, να μεταφέρονται στο νέο Λιμάνι της Πάτρας και να φορτώνονται στα πλοία με προορισμό τις αγορές της κεντρικής Ευρώπης. Αυτός είναι ο ορισμός των συνδυασμένων μεταφορών σε διευρωπαϊκό επίπεδο. Φανταστείτε τώρα αυτό που σαν σκέψη σας περιέγραψα, χωρίς την μεσολάβηση του σύγχρονου τρένου. Είναι ένα δίκτυο μεταφορών κομμένο στη μέση».   
 
Κάτι τέτοιο ωστόσο θα προϋπέθετε απευθείας σύνδεση του λιμανιού με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Όσο καθυστερεί να φθάσει το τρένο στο λιμάνι, πιστεύετε ότι χάνουμε χρόνο;  
 
«Χάνουμε χρόνο και αυτό επιτρέπει στον ανταγωνισμό να προετοιμαστεί για να περιορίσει τα κέρδη (υλικά και άυλα) που προσδοκά να έχει το Λιμάνι της Πάτρας στο μέλλον. Όλες οι ενδείξεις οδηγούν στο συμπέρασμα ότι το λιμάνι χωρίς το σύγχρονο τρένο δεν θα αποκτήσει πρωταγωνιστικό ρόλο στις συνδυασμένες μεταφορές. Χαίρομαι με την πρόσφατη τοποθέτηση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή, ο οποίος δήλωσε ότι η κυβερνητική βούληση είναι να αναδειχθεί η Ελλάδα σε βασικό κόμβο της βιομηχανίας των logistics και αποδίδει στο Λιμάνι της Πάτρας την θέση που του αξίζει σε ένα τόσο σημαντικό εθνικό εγχείρημα».

Ο ΟΛΠΑ προσδοκά δυναμική είσοδό του στην τουριστική αγορά με την ανάδειξή του ως λιμένα εξυπηρέτησης κρουαζιερόπλοιων. Σε αυτή την κατεύθυνση τι βήματα γίνονται;
 
«Θέλω να είμαι ειλικρινής. Προσπαθούμε με πολύ κόπο να μπούμε στη συγκεκριμένη αγορά. Είναι εξαιρετικά δύσκολο. Θα σας πω όμως και κάτι που δεν έχω ξαναπεί. Με είχατε ρωτήσει πρόσφατα για το κρουαζιερόπλοιο που είναι ελλιμενισμένο στο βόρειο Λιμάνι, σε θέση που προβλέπεται γι’ αυτό το σκοπό από τον στρατηγικό σχεδιασμό του ΟΛΠΑ. Παρ’ όλα αυτά έχουν ακουστεί παράπονα επειδή διευκολύναμε τον κλάδο της κρουαζιέρας σε αυτή την δύσκολη περίοδο.Τι θα συμβεί αν αρνηθούμε; Στέλνουμε έμμεσα το μήνυμα ότι το Λιμάνι της Πάτρας είναι «εχθρικό» για την κρουαζιέρα. Δηλαδή, θέλουμε τα κρουαζιερόπλοια που φέρνουν εισόδημα στην τοπική κοινωνία, αλλά δεν θέλουμε να διευκολύνουμε τον κλάδο μέχρι να επανεκκινήσει η κρουαζιέρα, επειδή μας κόβει την θέα προς τη θάλασσα. Αυτό είναι παράλογο».

Η δημιουργία μιας Μαρίνας για Mega Yacht εξακολουθεί να υφίσταται ως σκέψη;
 
«Το λιμάνι της Πάτρας διαθέτει αγκυροβόλιο Mega Yachts το οποίο είναι χωροθετημένο στη θέση  Νο 9 του Βόρειου Λιμένα Πατρών. Έχει την δυνατότητα να φιλοξενήσει συνολικά 17 σκάφη (5 σκάφη έως 35 m. και 12 σκάφη έως 25 m.). Στους χρήστες του παρέχεται νερό και ηλεκτρικό ρεύμα ενώ υπάρχει άμεση πρόσβαση σε μια γκάμα υπηρεσιών: ιατρικές, στάθμευσης, εστίασης, χρηματοπιστωτικές, ταχυδρομικές, WC, Wi-Fi κ.ά. Στα δυνατά σημεία του αγκυροβολίου μας για Mega Yachts είναι η ευκολία πρόσβασης των χρηστών του και το ανταγωνιστικό τιμολόγιο που εφαρμόζεται σε σύγκριση με άλλες αντίστοιχες υποδομές της χώρας μας. Εξίσου σημαντική παροχή είναι η ασφάλεια που παρέχει, καθώς τμήμα της είναι χωροθετημένο εντός της ζώνης ISPS του Βόρειου Λιμένα σε φυλασσόμενη ζώνη. Για να μην θεωρήσετε ότι αποφεύγω το ερώτημά σας, προσωπικά πιστεύω ότι η Πάτρα χρειάζεται σύγχρονη μαρίνα, αλλά δεν είναι στον σχεδιασμό του ΟΛΠΑ να προχωρήσει σε μια τέτοια κίνηση, παρά μόνο να συνδράμουμε μια πρωτοβουλία που θα ξεκινούσε από τον Δήμο». 

Παρατηρήθηκε αύξηση της κίνησης με το άνοιγμα του τουρισμού μετά το lockdown;
 
«Να σας θυμίσω ότι πριν από λίγα 24ωρα παρουσιάστηκε από την Ελληνική Κυβέρνηση το ευρωπαϊκό ψηφιακό πιστοποιητικό EU Digital COVID Certificate, το οποίο η χώρα μας θα μπορεί να χρησιμοποιήσει νωρίτερα από την 1η Ιουλίου και θα διευκολύνει τα ταξίδια εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η τουριστική κίνηση ακολουθεί πορεία ανάλογη με αυτή των ροών που δέχεται και η υπόλοιπη χώρα. Παρατηρείται μια μικρή αύξηση, αλλά για να είμαστε αξιόπιστοι θα πρέπει να διαθέτουμε στοιχεία σε βάθος χρόνου. Είναι νωρίς ακόμα για να βγάλουμε συμπεράσματα.
Όσον αφορά το μεταφορικό έργο μέσω του λιμανιού της Πάτρας παρατηρείται μια σταθερότητα, καθώς δεν εφαρμόστηκαν περιοριστικά μέτρα στο διεθνές εμπόριο ακόμα και την περίοδο της καραντίνας».
 
Ποιο το τουριστικά προνομιακό πεδίο της Δυτικής Ελλάδας στο οποίο εκτιμάτε ότι θα πρέπει να επενδύσει η περιοχή και ποιο το μειονέκτημά της, αυτό που δημιουργεί αναχώματα στην τουριστική της ανάπτυξη;
 
«Πείτε μου εσείς τι λείπει από την Δυτική Ελλάδα σε σύγκριση με άλλες περιοχές της χώρας που εμφανίζουν μεγαλύτερες τουριστικές ροές από την δική μας; Τίποτα δεν μας λείπει: φυσικές ομορφιές, ιστορία, πολιτισμός, αξιοθέατα, τουριστικές υποδομές…Αυτό που χρειάζεται να γίνει είναι συγκροτημένη και αποτελεσματική προβολή της περιοχής μας. Αν θέλουμε να διαβάσουμε ανάποδα τα πράγματα, θα έλεγα ότι μπορούμε να κάνουμε πλεονέκτημά το μειονέκτημά μας, αφού τα περιθώρια βελτίωσης είναι πολύ μεγάλα».
 
Είναι αυτό συνάρτηση και των μεγάλων αναπτυξιακών έργων  βέβαια. Ποια αναπτυξιακά έργα εκτιμάτε ότι μπορούν να λειτουργήσουν ως διάδρομοι ανάπτυξης για την περιοχή της Δυτικής Ελλάδας σε σχέση με τον τουρισμό, αλλά και σε σχέση με το λιμάνι;
 
«Το ανέφερα προηγουμένως και θα το επαναλαμβάνω σε κάθε ευκαιρία που μου δίνεται. Απαιτείται να φτάσει γρήγορα το σύγχρονο τρένο στο νέο λιμάνι. Πιστεύω ακράδαντα ότι η νέα σιδηροδρομική γραμμή θα απογειώσει την Πάτρα και την Δυτική Ελλάδα, κυρίως στις συνδυασμένες μεταφορές».
 
Η Πάτρα είναι ένα αστικό κέντρο που δεν έχει καλές επιδόσεις στον τουρισμό έτσι όπως τον προσεγγίζουμε με την κλασσική του έννοια. Εκτιμάτε ότι υπάρχουν εναλλακτικές μορφές τουρισμού στις οποίες μια πόλη σαν την Πάτρα θα μπορούσε να έχει καλές επιδόσεις;
 
«Η δική μου προσέγγιση είναι ότι μπορούμε να εργαστούμε σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα. Στον κλασικό τουρισμό μπορούμε να επενδύσουμε στον αρχαιολογικό πλούτο που διαθέτουμε, όπως είναι το αρχαιολογικό μουσείο, η Βούντενη κ.ά., αλλά και στην κοντινή απόσταση που μας χωρίζει από δημοφιλείς τουρτστικούς προορισμούς όπως είναι η Αρχαία Ολυμπία, οι Δελφοί και οι Μυκήνες. Επίσης, διαθέτουμε εκπληκτικές περιοχές για κολύμπι και αναψυχή σε κοντινή απόσταση. Για παράδειγμα, η ακτογραμμή του Πατραϊκού και του Κορινθιακού Κόλπου, αλλά και η Καλογριά. Μπορούμε όμως να επεκταθούμε στον θρησκευτικό τουρισμό, τον οινικό τουρισμό –η περιοχή μας είναι η ιστορικότερη οινικά στην Ελλάδα -, να απευθυνθούμε στον κόσμο των extreme sports. Το καλοκαίρι έρχονται χιλιάδες φίλοι του kite sirf στο Δρέπανο επειδή γνωρίζουν από την κοινότητα του αθλήματος ότι εκεί βρίσκεται μια από τις καλύτερες φυσικές πίστες στην Ευρώπη και τον κόσμο. Ήλθαν αυτοί σε εμάς. Δεν πήγαμε εμείς σε εκείνους. Η διαδρομή έπρεπε να είναι αντίθετη. Με αυτό το παράδειγμα θέλω να δείξω ότι απαιτείται να κινηθούμε αλλιώς. Πρέπει να αναδείξουμε τις ομορφιές της Πάτρας και της Αχαΐας. Όσο δεν το κάνουμε θα είναι σαν να μην υπάρχει η πόλη μας στον διεθνή τουριστικό χάρτη».

Τι  λέει η εμπειρία σας; Γιατί οι τουρίστες περνούν και φεύγουν αμέσως;
 
«Θεωρώ πως πρέπει να δουλέψουμε πιο συστηματικά και συγκροτημένα στην ανάδειξη του τουριστικού προφίλ της περιοχής μας. Για να κρατήσεις τους τουρίστες σε μία περιοχή πρέπει να τους κάνεις να αισθανθούν ότι αξίζει να διαθέσουν χρόνο και χρήμα από τις διακοπές τους στην Πάτρα και την Αχαΐα. Στις διακοπές μας «αγοράζουμε» εμπειρίες, στιγμές, συναισθήματα. Χρειάζεται λοιπόν να δημιουργήσουμε αφορμές για να μείνουν. Μια ιδέα είναι η διαμόρφωση ευέλικτων τουριστικών προτάσεων για επισκέψεις στην Αχαΐα, αλλά και την ευρύτερη περιοχή. Επίσης, χρειάζεται να δώσουμε περισσότερες αφορμές στους διερχόμενους τουρίστες για να μείνουν στον τόπο μας. Να τους δείξουμε ότι υπάρχουν λόγοι για να επιμηκύνουν την παραμονή τους εδώ. Γι’ αυτό σας ανέφερα προηγουμένως ότι πρέπει να δουλέψουμε σε αυτή την κατεύθυνση. Είναι μια δουλειά που πρέπει να γίνει συλλογικά, με υπομονή, με μεράκι, με όραμα και σχέδιο, ώστε να έχει θετικό αποτέλεσμα».   

PATRAS PORT AUTHORITY S.A.

Port Services Building, South Port
P.C. 26333 - Patras/ Phone: +30 2610 365 135 / Fax: +30 2610 365 134 / Email: info@patrasport.gr

CENTRAL PATRAS PORT AUTHORITIES
Τηλ.: +30 2613 615 400

         

Login / Sitemap

© Copyright 2020 - 2021 Patras Port Authority