Loading...
 Start Page
Η ανάπτυξη του Λιμένα της Πάτρας είναι περιφερειακή και εθνική υπόθεση
Κλίκ για μεγέθυνση
Η ανάπτυξη του Λιμένα της Πάτρας είναι περιφερειακή και εθνική υπόθεσηΗ ανάπτυξη του Λιμένα της Πάτρας είναι περιφερειακή και εθνική υπόθεσηΗ ανάπτυξη του Λιμένα της Πάτρας είναι περιφερειακή και εθνική υπόθεσηΗ ανάπτυξη του Λιμένα της Πάτρας είναι περιφερειακή και εθνική υπόθεσηΗ ανάπτυξη του Λιμένα της Πάτρας είναι περιφερειακή και εθνική υπόθεση
Σάββατο 04 Ιούλ 2020

Η ομιλία του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΛΠΑ ΑΕ, κ. Παναγιώτη Τσώνη, στο 8th Regional Conference και τη συνεδρία: Λιμάνια και Περιφερειακή Ανάπτυξη.

 

Κύριοι Γενικοί Γραμματείς,

Κύριε Αντιπεριφερειάρχη,

Κύριε διευθύνοντα σύμβουλε της ΔΕΠΑ,

Κύριε διευθύνοντα σύμβουλε της ΕΡΓΟΣΕ,

Κύριε Διευθυντή του Τμήματος Δημοσίων Σχέσεων του Οργ. Λιμένα Πειραιώς ΑΕ,

Κυρίες και Κύριοι σύνεδροι,

 

Αισθάνομαι ιδιαίτερη χαρά που το 8ο Αναπτυξιακό Συνέδριο μας φέρνει όλους σήμερα στο τραπέζι του διαλόγου, επιβεβαιώνοντας ότι η ανάπτυξη των περιφερειακών λιμανιών δεν είναι υπόθεση μιας πόλης, μιας περιφερειακής ενότητας ή μίας Περιφέρειας, αλλά είναι πρωτίστως εθνική υπόθεση και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται.

Λαμβάνοντας τη σκέψη που μόλις σας διατύπωσα ως αφετηρία της εισήγησής μου, θα αναφερθώ πρώτα απ’ όλα στον προσδιορισμό των αναπτυξιακών προοπτικών του λιμανιού της Πάτρας.

Ο Ο.Λ.ΠΑ. Α.Ε. διάγει ένα μεταβατικό στάδιο αναζητώντας το νέο ρόλο του, σε συνδυασμό με τις αλλαγές που συντελούνται στα μεταφορικά δίκτυα και τις εμπορικές μεταφορές τόσο στην Ευρώπη όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο. Δεν αναφέρομαι μόνο στις αλλαγές που παρατηρούνται στην παγκόσμια αγορά εργασίας και σχετίζονται με τα κέντρα παραγωγής που μεταφέρονται στην Ασία από την Ευρώπη και την Αμερική. Θα επισημάνω μονάχα ότι αυτές οι αλλαγές έχουν ενισχύσει το ρόλο του Πειραιά ως ένα διεθνές ευρωπαϊκό λιμάνι και πιστεύω ότι αυτή η σημαντική εξέλιξη των τελευταίων ετών δημιουργεί ευκαιρίες και για το λιμάνι της Πάτρας. 

Αυτό που θέλω να πω είναι ότι ένας μακρόπνοος σχεδιασμός μπορεί να ανατραπεί στην εποχή που βρισκόμαστε από μια πανδημία. Αρκετοί από εμάς μπορεί να γελούσαμε κρυφά αν κάποιος έκανε μια σχετική αναφορά στις εργασίες του περσινού αναπτυξιακού συνεδρίου. Αποδείχθηκε όμως ότι δεν πρόκειται για σενάριο επιστημονικής φαντασίας και αυτό που πρέπει να μας μείνει είναι ότι όσοι κατέχουμε θέσεις ευθύνης οφείλουμε να προετοιμαζόμαστε για την διαχείριση ακόμα και ακραίων καταστάσεων.

Στο πλαίσιο αυτό, ο ΟΛΠΑ ΑΕ συνεργάστηκε στενά με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, τον ΕΟΔΥ, το Κεντρικό Λιμεναρχείο, την Ελληνική Αστυνομία, την Πυροσβεστική Υπηρεσία κ.ά. φορείς για τον ασφαλή επαναπατρισμό Ελλήνων που βρίσκονταν στο εξωτερικό το κρίσιμο διάστημα της πανδημίας, και για την επιστροφή στις πατρίδες τους Ιταλών και άλλων τουριστών που βρίσκονταν στην Ελλάδα την ίδια χρονική περίοδο.

Η σημερινή συζήτηση όμως δεν είναι φιλοσοφική. Ας μιλήσουμε για οράματα, σχεδιασμούς και έργα. 

Το λιμάνι της Πάτρας είναι ενταγμένο στον πυρήνα του κεντρικού δικτύου διευρωπαϊκών μεταφορών και χαρακτηρίζεται κόμβος συνδυασμένων μεταφορών σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Επιγραμματικά, ορισμένα από τα βασικά πλεονεκτήματά του είναι η γεωγραφική θέση του, το μέγεθος της λιμενικής εγκατάστασης, η πλεονεκτική θέση του στο εθνικό οδικό δίκτυο, η εμπειρία πρακτόρευσης στην πόλη και η σημαντική παραγωγική ενδοχώρα.

Οι δείκτες των μελετών που έχουμε στη διάθεσή μας επιβεβαιώνουν ότι υπάρχουν πλέον οι συνθήκες σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο, ώστε να γίνει η Ελλάδα συνολικά ένας βασικός διαμετακομιστικός κόμβος στη Μεσόγειο συνδέοντας την Ασία με την Ευρώπη. Θεωρώ για τους λόγους που εξήγησα προηγουμένων ότι το λιμάνι της Πάτρας μπορεί να είναι ένα βασικό κομμάτι αυτού του σχεδίου.

Η Δυτική Ελλάδα έχει την τάση  να µετατραπεί σε κόμβος συνδυασµένων µεταφορών και περιοχή σύγκλισης των δύο εθνικών - διεθνών οδικών αξόνων, του ΠΑΘΕ και της Ιόνιας Οδού (∆υτικός Άξονας). Συνεπώς, απαιτείται η περαιτέρω ανάπτυξη των υποδοµών στο λιμάνι της Πάτρας, ώστε να έχει λαμπρό μέλλον προς το συμφέρον της περιφερειακής και της εθνικής οικονομίας.   

Είναι γνωστό ότι, τα χερσαία δίκτυα μεταφοράς αποτελούν σημαντικό κρίκο στην μεταφορική αλυσίδα. Η ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού πριν από λίγα χρόνια αναβάθμισε σημαντικά την οδική σύνδεση της Αττικής με την Πάτρα, προκαλώντας θετικές κοινωνικοοικονομικές επιδράσεις στην ευρύτερη περιοχή. Παρατηρείται σημαντική αύξηση στους δείκτες κινητικότητας και κατά συνέπεια αυξάνονται οι ροές αγαθών και ατόμων.

Τα στοιχεία πριν από την παράδοση της Ολυμπίας Οδού σε χρήση εμφάνιζαν καθοδική πορεία στην κίνηση του λιμανιού χρόνο με το χρόνο. Η εικόνα αυτή σταθεροποιήθηκε όταν ολοκληρώθηκε το έργο, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που διαθέτει ο Ο.Λ.ΠΑ. ΑΕ, επιβεβαιώνοντας ότι η κατάσταση των υποδομών έχει άμεση επίδραση στους δείκτες των υπηρεσιών του λιμανιού και ειδικότερα στην κίνησή του.

Το ολοκληρωμένο οδικό δίκτυο επιτρέπει την πολυτροπική σύνδεση λιμένας Πειραιά – νέο δίκτυο (που περιλαμβάνει την Ολυμπία Οδό, τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και την Ιόνια Οδό) – λιμένας Πατρών. Εκτιμώ ότι αυτή η σύνδεση ανοίγει νέους ορίζοντες για την Ελλάδα και την εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς καθιστά εφικτή τη δημιουργία νέων εναλλακτικών μεταφορικών διαδρομών.

Δεν αρκεί όμως η ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού στο τμήμα μέχρι και την Πάτρα. Αυτό που χρειάζεται να γίνει αφενός για λόγους οδικής ασφάλειας και αφετέρου για την ανάπτυξη της Περιφέρειας είναι να προχωρήσει και η κατασκευή του σύγχρονου αυτοκινητόδρομου στο τμήμα Πάτρα-Πύργος. Μια τέτοια εξέλιξη θα δημιουργήσει περαιτέρω αύξηση των δεικτών κινητικότητας, με ότι αυτό συνεπάγεται και για το λιμάνι. Στον ΟΛΠΑ ΑΕ βλέπουμε στο σκέλος αυτό να προκύπτει και άλλη μία αναπτυξιακή ευκαιρία. Αναφέρομαι στη δυνατότητα που θα προκύψει της σύνδεσης του λιμανιού της Πάτρας με το αεροδρόμιο του Αράξου. Θα πρόκειται για έναν επιπλέον κρίκο στην αλυσίδα των συνδυασμένων μεταφορών.

 

Κυρίες και κύριοι,

Φίλες και φίλοι,

 

Υπάρχουν φορές που η πραγματικότητα διαψεύδει αυτό που θα θέλαμε να ισχύει. Στα χαρτιά το λιμάνι της Πάτρας αναφέρεται ότι είναι ενταγμένο στον πυρήνα του κεντρικού δικτύου διευρωπαϊκών μεταφορών. Στην πράξη όμως δεν είναι καθώς εκλείπουν δύο σημαντικές προϋποθέσεις για να λειτουργήσει ως τέτοιο.

Η πρώτη προϋπόθεση είναι η κατασκευή και η λειτουργία του εμπορικού τμήματος στο νέο λιμάνι της Πάτρας, το οποίο θα δώσει προοπτικές ανάπτυξης, όχι μόνο στο ίδιο το λιμάνι, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας.

Η προηγούμενη κυβέρνηση δεν το συμπεριέλαβε στον αναθεωρημένο κατάλογο των έργων του στρατηγικού πλαισίου μεταφορών (ΣΠΕΜ) 2014 – 2020 με αποτέλεσμα να χαθεί μια σημαντική ευκαιρία για να χρηματοδοτηθεί. Καταλαβαίνουμε όλοι μας ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρεθούν τα χρήματα για την κατασκευή του.

Εκτιμώ, όμως, ότι χρειάζεται να γίνει μια προσπάθεια από την κυβέρνηση, ενδεχομένως μέσα από τη μόχλευση με τον ιδιωτικό τομέα, πολιτική που επικροτεί και η Ευρωπαϊκή Ένωση, ώστε να αποκτήσει το λιμάνι της Πάτρας αυτό το τόσο σημαντικό έργο. Μόνο με την κατασκευή του εμπορικού τμήματος θα αποτελέσει το λιμάνι της Πάτρα πραγματική εμπορευματική πύλη της Ελλάδας προς τη Δύση, μαζί με την Ηγουμενίτσα. 

Η δεύτερη ικανή και αναγκαία προϋπόθεση, μετά την ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού, είναι να συνδεθεί το λιμάνι της Πάτρας με τη νέα σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων που ήδη κατασκευάζεται. Είναι γνωστό ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για συνδυασμένες μεταφορές χωρίς να έχουμε σιδηροδρομική σύνδεση. Δεν χρειάζεται να σας αναλύσω από αυτό εδώ το βήμα τα οφέλη που απορρέουν για τις συνδυασμένες μεταφορές από τον σιδηρόδρομο. Μπορώ όμως με λίγα λόγια να πω ότι  με την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού έργου, ο ρόλος του λιμανιού της Πάτρας θα αναβαθμιστεί, καθώς πλέον δεν θα περιορίζεται στην διακίνηση εμπορευμάτων από την Αττική και ορισμένα τμήματα της Στερεάς Ελλάδας, όπως συμβαίνει σήμερα, αλλά θα καλύψει σχεδόν το σύνολο της χώρας.

Το Λιμάνι, εφόσον συνδεθεί με τον σιδηρόδρομο, θα είναι το μοναδικό ευρωπαϊκό λιμάνι κατά μήκος των ανατολικών ακτών του θαλασσίου διαδρόμου της Αδριατικής, που θα έχει σιδηροδρομική σύνδεση. Μια τέτοια εξέλιξη θα του δώσει σημαντικό προβάδισμα, ώστε να εισέλθει στην αγορά της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, λειτουργώντας συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά στο μεγάλο Λιμάνι του Πειραιά. Για παράδειγμα, θα μπορεί ένας αριθμός φορτίων που δέχεται ο Πειραιάς αντί να  μεταφέρονται χερσαία στην Κεντρική και τη Δυτική Ευρώπη όπως συμβαίνει σήμερα, να έρχονται στην Πάτρα διανύοντας μια απόσταση 200 χιλιομέτρων και μέσω του θαλάσσιου διαδρόμου της Αδριατικής να καταλήγουν στις χώρες που προορίζονται οικονομικότερα, έγκαιρα, χωρίς καθυστερήσεις από διασυνοριακούς ελέγχους, με μεγαλύτερη ασφάλεια και με τρόπο φιλικότερο προς το περιβάλλον. Ειδικά, με την ανάπτυξη μιας συνεργασίας των Ελληνικών και των Ιταλικών Σιδηροδρομικών Δικτύων, με παράγοντα για την επίτευξη ενός τέτοιου σχεδίου την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το λιμάνι της Πάτρας μπορεί να αναδειχθεί ως ο κεντρικός σταθμός της χώρας μας στην διασύνδεση των σιδηροδρομικών δικτύων των δύο χωρών μέσω του θαλασσίου διαδρόμου της Αδριατικής. Μια τέτοια προοπτική υλοποιεί τις Ευρωπαϊκές κατευθύνσεις για  διαλειτουργικότητα και διατροπικότητα των δικτύων.

Παράλληλα, θα δημιουργήσει την ανάγκη για υποδομές στον κλάδο των logistics, για τον οποίο ο Ο.Λ.ΠΑ. ΑΕ έχει συγκεκριμένο και ρεαλιστικό σχεδιασμό. Τα πλεονεκτήματα θα είναι πολλά για το λιμάνι, τις επιχειρήσεις, αλλά και για το περιβάλλον, καθώς είναι γνωστό ότι το κόστος των χερσαίων μεταφορών είναι υψηλό και ανακύπτουν ζητήματα καθυστερήσεων και ασφάλειας των εμπορευμάτων, ιδιαίτερα όταν αυτά διακινούνται μέσω χωρών που δεν ανήκουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Θεωρώ ότι τόσο η αγορά των εμπορευματοκιβωτίων όσο και των logistics θα προσδώσουν αναπτυξιακό χαρακτήρα στο λιμάνι της Πάτρας, αφού εμπλέκουν ένα μεγάλο αριθμό επαγγελμάτων.

Όπως προκύπτει από τα δεδομένα που έχουμε στη διάθεσή μας, η ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου στο οποίο θα πραγματοποιείται η συλλογή, διαχείριση και αποθήκευση των εμπορευματικών αγαθών θα βελτιώσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες, θα αυξήσει τις εμπορευματικές ροές που διέρχονται από το λιμάνι της Πάτρας, θα επιφέρει καλύτερη διαχείριση των διαθέσιμων υποδομών και υπηρεσιών, θα αυξήσει τις θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή και την λειτουργία του Κέντρου, θα αξιοποιηθεί ένας χώρος που παραμένει ανεκμετάλλευτος, και τέλος θα μειωθεί ο κυκλοφοριακός φόρτος σε συγκεκριμένα τμήματα του οδικού δικτύου της πόλης. 

Ο ΟΛΠΑ ΑΕ δεν έχει μείνει απαθής και στις εξελίξεις που παρατηρούνται στην ενέργεια. Μόλις χθες υπογράφτηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της ΔΕΠΑ, του ΔΕΣΦΑ και του Οργανισμού Λιμένα Πατρών, με σκοπό την προώθηση της χρήσης του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) ως ναυτιλιακό καύσιμο.

Ειδικότερα, συμφωνήσαμε να διερευνηθούν από κοινού το μέγεθος και η δυνατότητα ανάπτυξης της αγοράς του ΥΦΑ για ναυτιλιακή χρήση στην ευρύτερη περιοχή του λιμένα Πατρών, αλλά και να προβούμε στην από κοινού μελέτη όλων των απαιτούμενων ενεργειών καθώς και του πλαισίου επιχειρηματικής συνεργασίας για την κατασκευή εγκαταστάσεων μικρής κλίμακας ΥΦΑ(Small Scale LNG), όπως αυτές περιλαμβάνονται στο  MASTER PLAN του Λιμένα μας.

Ακόμη, συμφωνήσαμε να συστήσουμε άμεσα κοινή ομάδα εργασίας για την υλοποίηση του Μνημονίου Συνεργασίας και την ολοκλήρωση των απαιτούμενων μελετών με σκοπό:

α)  την εξέταση της σκοπιμότητας και των προϋποθέσεων για την κατασκευή εγκαταστάσεων μικρής κλίμακας ΥΦΑ

β) τη διαμόρφωση και υποβολή της Πρότασης για τη χρηματοδότηση της κατασκευής των εγκαταστάσεων από ευρωπαϊκούς ή εθνικούς πόρους και

γ) τον καθορισμό των όρων και της μορφής της πιθανής συνεργασίας των εταιρειών από νομικής και επιχειρηματικής  πλευράςγια την προώθηση του έργου.

Από την πλευρά του, ο ΟΛΠΑ θα εκπαιδεύσει το προσωπικό του Λιμένα που θα υποστηρίζει τις διαδικασίες τροφοδοσίας πλοίων με LNG και θα προσαρμόσει τον κανονισμό του ώστε να περιλαμβάνεται σε αυτόν και η τροφοδοσία πλοίων με LNG.

Η υπογραφή του MoU αποτελεί το πρώτο βήμα προς την υλοποίηση για το LNG bunkering στον Λιμένα Πατρών, ενώ αναμένεται να δώσει προστιθέμενη αξία στο λιμάνι της Πάτρας καθώς θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά του στην ευρύτερη περιοχή της Αδριατικής και του Ιονίου, έχοντας παράλληλα θετικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο με τη χρήση του LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο.

 

Κυρίες και Κύριοι,

Αγαπητοί Σύνεδροι,

 

Με την ευκαιρία της παρουσίας του κ. Υπουργού στο Συνέδριο θέλουμε να χαιρετίσουμε την πρωτοβουλία που έχει αναλάβει για το σχεδιασμό και την εγκατάσταση στους Ελληνικούς λιμένες ευκολιών παροχής ρεύματος στα πλοία που θα βρίσκονται ελλιμενισμένα, γνωστό ως cold ironing. Το σύστημα αυτό θα καθιστά ΜΗ υποχρεωτική τη λειτουργία των μηχανών των πλοίων κατά τη διάρκεια της παραμονής τους, με αποτέλεσμα την ελάφρυνση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην ευρύτερη περιοχή που ορμούν τα πλοία, με γενικότερο σκοπό την καταπολέμηση του φαινομένου του θερμοκηπίου. Με την ευκαιρία εκφράζουμε την  επιθυμία μας να συμπεριληφθεί το λιμάνι της Πάτρας σε ένα τέτοιο σχεδιασμό.

Παρακολουθούμε, επίσης, με ενδιαφέρον και τον σχεδιασμό που γίνεται από το Υπουργείο για την κρουαζιέρα. Είναι ένα ζήτημα στο οποίο είμαστε έτοιμοι να εισφέρουμε με ιδέες και προτάσεις. Ο τουρισμός δεν είναι έξω από τον σχεδιασμό του ΟΛΠΑ ΑΕ και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι στο λιμάνι λειτουργεί cruise  terminal με χώρους αναμονής επιβατών, υπηρεσία τελωνείου, κατάστημα  Duty-Free,  εστιατόριο, café , καθώς και αγκυροβόλιο Mega Yachts με δυνατότητα φιλοξενίας συνολικά 17 σκαφών (5 σκαφών έως 35 m. και 12 σκαφών έως 25 m.).

Συμπερασματικά, πιστεύω ότι το λιμάνι της Πάτρας έχει τις δυνατότητες να λειτουργήσει ως  ισχυρός κόμβος συνδυασμένων μεταφορών του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών και να εισέλθει δυναμικά σε μια ανανεωμένη τροχιά ανάπτυξης.  

Κλείνοντας την εισήγησή μου, η διοργάνωση της σημερινής συνεδρίας μου δίνει την ευκαιρία να ευχαριστήσω θερμά τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Γιάννη Πλακιωτάκη, και τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή, οι οποίοι έχουν ενστερνιστεί το όραμα της διοίκησης του ΟΛΠΑ ΑΕ και ικανοποίησαν τα αιτήματά μας για χρηματοδότηση έργων που εκσυγχρονίζουν το λιμάνι μας. Οι ευχαριστίες είναι ειλικρινείς και αισθάνομαι την ανάγκη να τις εκφράσω δημόσια επειδή όσες φορές χρειάστηκε μέχρι σήμερα να διεκδικήσει τεκμηριωμένα και με στοιχεία η Διοίκηση του ΟΛΠΑ ΑΕ συγκεκριμένα έργα που πρότεινε για την αναβάθμιση του λιμανιού, οι πόρτες των γραφείων τους, όπως και των συνεργατών τους, ήταν ανοικτές και οι ίδιοι πάντα ήταν πρόθυμοι να μας ακούσουν και να ικανοποιήσουν τα αιτήματά μας.

 

Σας ευχαριστώ για το χρόνο σας και την προσοχή σας

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΑΤΡΩΝ Α.Ε.

Κτίριο Υπηρεσιών Νότιου Λιμένα Πατρών
Τ.Κ. 26333 - Πάτρα / Τηλ.: 2610 365 135 / Fax: 2610 365 134 / Email: info@patrasport.gr

ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΛΙΜΕΝΑΡΧΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
Τηλ.: 2613 615 400

         

Login / Sitemap

© Copyright 2020 Οργανισμός Λιμένος Πατρών